Tuesday 27 October 2015

SNOWY CHEESE CAKE....CHEESE CAKE MELELEH


Satu-satunya kek yang kerap-kali saya buat sebab ia cukup mudah dan disukai oleh ahli keluarga. Asalnya kakak kita yang tunjukkan kek ini dan dia berikan resepi. Atas kreativiti sendiri kita deco sesuka hati. Boleh dkatakan kerap-kali juga saya jual atas permintaan jiran dan juga rakan-rakan sekolah. Untuk dikormesilkan  tu belum sempat lagi. Namun alhamdulillah, resepi ini telah tersebar merata di Dari Dapur Lelaki dan juga Group Resepi Otai (GRO) dan ramai yang telah mencubanya



SNOWY CHEESE CAKE

6 biji telur B (buang 2 biji putih telur)
100gm gula kastor
100gm tepung naik sendiri
60gm tepung jagung
50gm air dlm peti es
2 sudu besar ovellete
75gm butter dicair dan sejukkan
1 sudu teh esen vanila 
# Putar semua bahan kecuali butter cair. Guna high speed hingga putih dlm 15 minit. Masukkan butter cair dan kaup balik. Tuang dlm loyang yg sudah dialas kertas minyak. Bakar 165c selama 1 jam atau hingga masak. (Guna api bawah 20 minit pertama)
Bila masak buka oven sikit dan tunggu 5 minit lalu telangkupkan atas redai besi.
Belah kek dengan benang dan masukkan filling cheese cream dan blueberry. lengser rata kek dgn cheese cream dan parut keju cheedar.
# Krim cheese boleh guna 250gm krim cheese Tatura dengan 1/4 tin susu pekat serta 2 sudu besar susu segar (ikut kemanisan sendiri)



No comments:

Post a Comment

Ayam Ala Thai 1/2 ekor ayam dipotong kecil, gaul garam kunyit dan goreng 1 labu bawang Holland (1/2 dihiris & 1/2 dikisar) 3 ulas baw...