Wednesday 7 October 2015

ROTI ASAS K FINE CREAM SUPER









Hanya menggunakan resepi roti asas kita boleh mempelbagaikan roti mengikut citarasa sendiri asalkan sukatan cecair dan tepung adalah seimbang iaitu 270 ml untuk cecair bagi 500gm tepung atau 410 ml untuk 1 kilo tepung. Daripada petua itu kita boleh cipta pelbagai reepi dan bentuk roti bagaikan seorang professional baker. Dan kini dengan bahan pelembut dan pengembang roti K Fine Cream SUPER (KFCS), ia bertindak lebih cepat pengganti kepada bread improver dn bread softener. Yang pasti bahan ini halal dan ada kelulusan daripada JAKIM. Kepada sesiapa yang berminat untuk mencuba boleh guna resepi asas ini dan boleh juga order K Fine Cream Super (KFCS) dengan saya di talian 0124530315


Resepi ni saya guna sebagai basic dalam meroti, in shaa Allah jika ikut arahan bahan dan teknik, pasti roti yg terhasil akan lebih gebu dan lembut. Boleh juga dibuat donat, burger Malaysia atau roti goreng). Sebenarnya saya belajar sendiri je buat roti ni, berguru dengan fb dan 'trial n error'. Bila dah confident barulah saya berani jual K Fine Cream Super yang diasaskan oleh abang angkat saya Chef Khairi Mansor (chef bakery terkenal di Malaysia)

Bahan-bahan:
400 gm tepung high protin
100 gm tepung gandum
80 gm gula halus
10 gm K Fine Cream ( 1 sudu teh)
80 gm majerin (anggaran 2 sudu besar)
Susu segar 100 ml
1 biji telur kuning
150 ml air sejuk (saya guna air dlm peti)
1/ 2 peket yis segera
1 sudu teh garam

# Cara Bread Maker:
Masukkan air dan susu ke dalam BM diikuti yis, gula, majerin dan krim K Fine, seterusnya masukkan tepung dan garam. Set doh (Cosway no 8),  dan ulang proses 2 kali. Biarkan dalam BM selama 45 minit hingga 1 jam, lepas tu tumbuk angin, uli semula dalam 5 minit dan mula bentuk roti ikut suka.

# Cara manual:
Rendam yis dengan sedikit air suam (ambil drp jumlah keseluruhan air) selama 10 minit. Gaul tepung, gula, garam dan majerin. Buat lubang di tengah dan tuangkan campuran yis. Uli dengan mixer atau tangan selama 20-25 minit.  Angkat doh dlm bentuk bulat dan sapu bekas dengan majerin , sapu juga di doh dan rehatkan selama 1 jam. Tutup doh dengan kain atau bekas, boleh juga simpan seketika di dalam almari. Keluarkan doh dan tumbuk angin, uli lagi dalam 5 minit. Mula bentuk roti anda.

Roti yang sudah dibentuk hendaklah dibiarkan proofing selama 30 hingga 45 minit sebelum dibakar. Bakar selama 20 minit dengan suhu 185 C. Sapu roti yang siap dibakar dengan butter untuk mengilatkannya serta kekal lembut.

* Boleh guna susu tepung tetapi pastikan cecair mencukupi 270 ml
* Resepi asas roti ini juga boleh dibuat donat, pau, burger Malaysia atau roti goreng

Proses membuat roti yang harus diikuti terutama kepada mereka yang baru nak belajar buat roti:


1. Mixing (mencampurkan bahan-bahan)
Sediakan bahan-bahan yang diperlukan di atas meja. Mencampurkan bahan boleh dilakukan secara manual (pakai tangan) , food processor atau mixer. Satukan bahan-bahan kering seperti yis, tepung , gula, garam, serbuk penaik, bread improver dan bread softener. Gaul rata adunan tersebut. Kemudian baru masukkan majerin/shortening dan bahan-bahan cecair seperti telur, susu dan air. Gaul hingga menjadi doh yang kasar .Kemudian pindahkan ke dalam dulang untuk diuli. Jika gunakan mesin, tidak perlu dipindahkan.


2.Kneading (Menguli doh)
Adunan beryis seperti pau, donut atau roti hendaklah diuli hingga menghasilkan glutin yang memberi kekenyalan pada roti. Menguli akan menjadikan doh lembut, licin, kenyal dan mengaktifkan yis yang menyebabkan roti kembang. Menguli boleh dilakukan dengan tangan, atau mesin. Jika diuli dengan tangan mengambil masa 20 - 30 minit. Jika guna mesin, masanya lebih singkat. Doh yang cukup diuli boleh ditarik nipis seperti roti canai.



3.Proofing (Mengembang kali pertama)
Jika di bakeri, mereka mempunyai oven khas untuk mengembangkan doh. Tetapi jika dirumah, letakkan saja di tempat yang agak hangat seperti di bilik yang bertutup atau mana saja yang bersesuaian. Bulatkan doh yang telah diuli tadi, dan masukkan dalam bekas besar (besen). Tutup dengan plastik supaya tidak kering. Biarkan doh naik 2 - 3 kali ganda dari saiz asal dalam lebih kurang 45 minit.

4. Punching (Membuang gelembung angin)
Yis yang hidup mengeluarkan karbon dioksida atau angin dan ini menyebabkan doh mengembang.Jadi angin ini perlu dikeluarkan dengan cara menumbuk doh ini satu kali sehingga kempis. Uli semula doh itu ke bentuk asalnya. Di peringkat ini doh menjadi lebih lembut dan bolehlah dibentuk mengikut citarasa anda. 


5. Second Proofing (Mengembang kali kedua)
Setelah doh dibentuk, susunkan atas dulang pembakar dan biarkan ia naik dua kali ganda dari saiz asal selama lebih kurang 30 - 40 minit.


6. Glazing (menggris atau spray)
Doh yang telah kembang itu boleh digriskan dengan campuran susu dan telur (eggwash) ataupun dengan mentega cair. Boleh juga gunakan air sejuk yg dispray. Anda boleh hiaskan dengan keju parut, bijan atau apa saja yang sesuai.


7. Baking (Membakar)
Roti yang telah digriskan tadi bolehlah dibakar dalam suhu yang agak panas iaitu 180 C - 200°C selama 20 minit atau bergantung kepada jenis roti. Roti yang cukup masak akan kecut sedikit dan ringan.


8.Packing and Storing (Menyimpan)
Supaya roti anda kekal lembut untuk beberapa hari, setelah roti sejuk bungkus dengan plastik atau simpan bekas kedap udara. Jika terdedah, ia akan cepat kering dan keras.



3 comments:

  1. Slm tuan. saya baru pertama kali mendengar produk kfine ini. Boleh saya tahu bahan apa yg digunakan untuk produk ini? Sekadar ingin tahu kerana byk produk zaman sekarang tinggi bahan kimia yang membahayakan kesihatan.

    ReplyDelete
  2. Kalau kfine terkena air xpe ke? Kalau dh disejuk beku boleh guna lg ke?

    ReplyDelete

Ayam Ala Thai 1/2 ekor ayam dipotong kecil, gaul garam kunyit dan goreng 1 labu bawang Holland (1/2 dihiris & 1/2 dikisar) 3 ulas baw...