Tuesday 6 October 2015

SELINGKAR KISAH


Selingkar kisah terjebaknya aku dalam dunia meroti dan bergelandangan dengan hakak2 GRO

Saya tidak pernah terfikir untuk serius dlm bidang masakan apatah lagi menjual produk berasaskan makanan. Segalanya bermula apabila saya disingkirkan dari satu group masakan (mcm AF gitu) dan mencari tapak untuk meneruskan bakat yang ada. Mungkin sifat suka carut (baca sebagai lantang dan ikhlas bersuara) saya dikenakan amaran oleh 2 lagi group masakan  (tp belum tersingkir). Maka saya hasilkan jurnal page masakan Dari Dapur Lelaki. Tidak lama selepas itu chef tersohor Khairi Mansor add fren saya, mungkin dia melihat bakat saya dlm bidang masakan  (ala2 Ramli MS yang mencari bakat baru).

Pada permulaan saya membeli 1 kilo K FINE Cream Super tanpa ada basic utk buat roti. Lama juga berfikir...apa kejadahnya krim ni? Saya nak minta resepi roti drp Chef Khairi tp saya rasa malu sbb saya fhm dia selalu anjurkan kelas berbayar dan tidak wajar saya meminta secara percuma. Maka googlelah saya mencari resepi dan menonton youtube dan memberanikan diri mencuba KFCS. Alhamdulillah ia memberi kesan yg memberansangkan. Selepas itu Kak Umi dr Jitra telah sudi berikan resepi roti asas diikuti nombor ahli Cosway untuk membeli breadmaker. Ekoran dari itu page DDL mula meletup dan ada follower baru di Dapur Panas. Akhirnya selepas ditegur oleh seorang admin group masakan atas gurauan nama GRO,  maka saya tekadkan diri membuka page masakan Group Resepi Otai a.k.a GRO. Peringkat awal mcm2 sindiran dan cemuhan yg saya terima.

Dengan muka tak malu saya beranikan diri usha Chef Khairi dan berhajat untuk menjadi stokis KFCS selepas mendapat platform dan pasaran baru bila keahlian GRO meningkat dgn mendadak. Saya berfikir untuk menjadikan GRO sebagai group santai ala2 clubbing di alam maya wp terdiri drp makcik2 otai atau para suri rumah yg suka melayari fb. Saya manipulasi keadaan dgn skil berbahasa  romantis (kitakan cikgu sastera) di samping skil memasak yg tidak seberapa. Saya berusaha menghasilkan Buku Resepi Roti yg dijual bersama KFCS. Dari situlah saya kembangkan lagi produk GRO dgn menjual #MaduKelulut #NakedNuts #ApronGRO dan #BilisPedas.  In shaa Allah dlm masa terdekat #BukuCatatanResepi pula akan menyusul.

Alhamdulillah GRO mewarnai hari2 saya apabila berjaya menjual 400 kg KFCS, 300 helai apron dan 200 peket bilis pedas. Tanpa anda siapalah saya dan in shaa Allah saya tetap berpijak di bumi nyata cuma faham mulut saya tidak sejahat hati saya. Saya hormat dan sayang semua ahli GRO di bawah naungan saya.

Maestro Ateh Wan ( FOUNDER GRO )


No comments:

Post a Comment

Ayam Ala Thai 1/2 ekor ayam dipotong kecil, gaul garam kunyit dan goreng 1 labu bawang Holland (1/2 dihiris & 1/2 dikisar) 3 ulas baw...