Monday 4 June 2018

Maestro Garden Airplant

Maestro Garden Airplant

Maestro Garden Airplant - For Sale
November 6, 2017

Airplant juga dikenali sebagai Tillandsia merupakan pokok tanpa tanah yang boleh hidup di udara
1. Cara menanam:
Anda boleh gunakan pasu yang berlubang, dawai yang dibentuk, tunggul kayu, plastik, batu, kulit siput atau apa saja medium yang membolehkan pokok ini 'menumpang duduk'. Sila pastikan ia tidak memerangkap air kerana ia boleh mengakibatkan 'rotten' (pereputan). Jangan sesekali gunakan tanah kecuali lumut asal yang ada pada driftwood.
2. Lokasi yang sesuai:
Airplant boleh hidup di mana-mana sahaja asalkan ada cahaya. Namun begitu tempat yang paling baik adlah bahagian balkoni / patio atau anjung rumah. Seeloknya ada sedikit cahaya matahari pagi. Sekiranya ingin menyimpan secara indoor seeloknya di tepi tingkap atau jika dijadikan hiasan di atas meja atau dinding, seminggu sekali dedahkan ia kepada persekitaran luar. Harus diingat Airplant memerlukan udara, air dan cahaya untuk terus hidup dan membesar.
3. Kaedah penyiraman:
Siram pokok ini sama ada guna hose shower (jika banyak) atau sekadar spray di keseluruhan pokok terutama bhg akar pada setiap 2 hari sekali. Sekiranya kawasan airplant anda terdedah kepada cahaya matahari, boleh siram setiap hari asalkan air tidak bertakung. Airplant masih mampu hidup sehingga 7 - 10 hari tanpa air.
4. Penjagaan pokok:
Pokok ini tidak memerlukan baja yg khusus, cuma jika ingin mempercepatkan proses pertumbuhan akar, anda boleh gunakan baja penggalak akar contohnya B1 (saya ada jual). Selain itu baja organik untuk akar pokok orkid juga boleh digunakan. Baja2 kimia adalah dilarang untuk pokok2 airplant. Racun serangga juga tidak perlu disembur kerana jarang berlaku jangkitan kulat atau serangan serangga ke atas pokok2 ini.
Selamat menjaga airplant anda. Jemputlah rakan2 anda yang lain untuk menyertai MGA sebagai satu keluarga yang sama2 mencintai pokok unik ini.

📞 0124530315 jika berminat

Koleksi Maestro Garden

Koleksi Beginner
Koleksi Advanced

No comments:

Post a Comment

Ayam Ala Thai 1/2 ekor ayam dipotong kecil, gaul garam kunyit dan goreng 1 labu bawang Holland (1/2 dihiris & 1/2 dikisar) 3 ulas baw...